WELCOME

http://www.cute-smiley.com

Wednesday, December 15, 2010

petua belajar . :)

revision week is the most free week ever. SDL dari tghari smpi ptg. mmg sukahati je nk buat ape2. but, if ade kelas, kene g kelas lah. kelas pon mcm best je. weee :D

ok, jom tgk cmne petua belajar yg bagus dari Professer Afiqah Zairizal yg mempunyai PHD. .

First step :
ambil gambar dgn kertas & buku mcm bersepah-sepah supaya bile masuk Pesbuk nnt, baru la nmpk mcm tgh study kan.. hehe. snap gamba juga adlh utk menambah smangat sblm memulakan sesi pembelajaran. langkah ini mst diikuti. bg sesiapa yg tidak mempunyai henpon bercamera atau camera henpon tidak memuaskan hati, bolehlah pinjam henpon rakan2 yg hebat. *macam aku lah :D 


Second step :
study lah subjek2 yg akn kuar dalam exam. utk my final exam, HS1 & NS1 jep. BS1 & BS2 xde. so, belajar & buat la revision tntg subjek tersebut. kalo biasa buat study group, bole lah study dgn group korg. kalo mcm aku, aku suka tmpt yg sunyi & xde org. so, aku akn senang paham ape yg aku study. sbb aku suka baca, then aku akn ulang dgn ckp kuat2 ape yg aku igt. kalo ade org lain, kompem la diorg sakit hati bile aku study ckp kuat2 kan? & aku jugak ta suke org lain belajar & ckp kuat2. coz kang aku rase nk bg diorg rase penangan tomoyy aku. dats y aku prefer study kat depan Audi A. ta ramai org. kalo study kat library or study corner, kompem aku ta study sbb layankan kwn2 aku yg merupakan anasir2 jahat. Expecto Patronumm!!


 Third step :
cukup2 la study tuhh. lepas 30 minit study, selebihnya korg boleh gunakan laptop mahal korg utk online. on Pesbuk atau pon buat belog. lepas 2 jam online, korg bolehlah ulang daripada langkah pertama. snap pic 6-7 keping. study 30 minit. then, online 2 jam. online tuhh, kalo da bosan sgt, main game pulak. kalo tataw nk main game ape, bole mnx kat aku. kalo main game, biasenye mmg lebih 2 jam. mcm smlm, aku start men game pkol 9pm sampi 2am. hebat kan? aku mmg hebat, taw dahh. ta sedar diri kalo da main game. kesimpulannya, jgn main game kat kolej sbb internet connection ta berapa bagus. mainlah game kat rumah sbb connection laju sket ! :D



haa, itulah tadi petua belajar yg disarankan oleh Prof. Afiqah Zairizal. insyaAllah, berkat kesungguhan korg belajar selama 30 mnit boleh membuahkan hasil. ape guna korg study smpi 5-6 jam tapi ZERO. better korg study 30 minit, tp begitu byk input yg korg dapat. hehe. mcm motivator mengalahkan Dr.Fadzilah Kamsah pulak. :P

kepada sesiapa yg dah mencuba petua Prof.Afiqah Zairizal, sila beri tindak balas. kalo ramai, saya nak buat buku tntg petua yg lain2 pulakk. terima kasih atas kerjasama anda semua ;)


* bangga pulak dpt jadi model utk entry petua aku neh :D


- afiqah zairizal -


A F I Q A H Z A I R I Z A L

0 pencinta coklat: