WELCOME

http://www.cute-smiley.com

Sunday, December 26, 2010

jawapan kepada tips gemuk .

lately, macam addicted pulak nak kurus. ye lah. sblum ni, berat tak penah mencecah angka 5 kat depan. sejak bulan lepas..dah ade angka 5 kat depan. demm! kenapaaaa lah makin gemuk. family & kawan2 pon ckp aku makin berisi.. urghH! then, jadi rajin pulak nak cari cara2 nak kurus walaupon sbnrnye aku dah tawu a few ways. hee~ :D

cara yg ta perlukan diri sy sendiri makan ubat yg ta sedap lgsg tuh. aku benci ubat. ta sedap. =="
warna biru adalah tips. warna hijau adalah jawapan aku kepada tips tuhh.


1. JANGAN BERLAPAR
Kalau kita lapar, kita mesti makan. if tak..once kita makan..kita akan makan dgn banyak coz ta biasa berlapar. :)  
: saya dah biasa berlapar. so, da biase makan sikit if ta mkan coz perut da sebu. so, xde selera nk makan. nak muntah je :P

2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN

Bila tekak pahit, bole jadi ketidakcekapan penghadaman. 
: saya paling benci benda pahit. :(

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI

Minum air banyak2 sblm makan, mesti makan sikit je.  
: saya ta suka minum air masak byk2 :P

4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS

Tak elok utk kesihatan. 
: saya cintakan air bergas. setiap hari minum =="

5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM

Boleh kurgkn jumlah air dlm badan. 
: saya mmg ta suka mkn garam mkanan yg masin. :D

6. AMBIL SARAPAN PAGI

Org yg tak sarapan lebih mudah gemuk dri org yg sarapan. 
: kalau g kolej, sy sarapan kat cafe. kalo weekend, mmg tak lah. tp, sy slalu mkn kuey teow atau nasi lemak. bukankah itu menggemokkan? =="

7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN

Makan pelanpelan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan. 
: saya suka makan laju2. biar cepat habis. kalo mkn pizza ngan family, sy suka mkn laju2. sbb berebut dgn adik saya ==" pizza sedap :D

8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL

Mudah hadam. 
: lambat la nk tgu smpi die jadi kecil. saya maen telan je kalo agak2 da bole telan tu :P

9. MAKAN SIKIT TAPI BANYAK KALI
Biar makan sikit, tp byk kali. 
: saya selalu mkn byk..tapi 2 kali je. haha :P

10. ELAK MAKANAN RINGAN
Makan gula2 mint utk bantutkn selera nk mkn snack. 
: saya paling cintakan snack. kat hostel tu, penuh satu almari dgn snack sy. kadang2, sy mkn snack je. ta mkn nasi coz sy kurg gemar makan nasi. & sy ta suka gula2 mint. sy suka gula2 yg maniss. :D

11. MAKAN DILUAR
Pesan air limau nipis atau jus oren coz bole galakkan pembakaran lemak. 
: saya suka ar sirap. sbb die murah & manis :P

12. TIMBANG
Jgn timbang tiap hari coz kalo ta turun, anda akan give up utk diet. 
: nasib baik kat hostel xde penimbang berat :P

13. AMBIL MAKANAN YANG BEREMPAH

Lada hitam contoh rempah yg bole bakar lemak. 
: lainkali kalo beli burger, sy suruh die letak lada hitam byk2 la :P

14. PILIH MAKANAN YANG BERASASKAN BIJIRIN DAN KEKACANG.

Ada karbohidrat & lemak yg sikit. 
: saya jarang la mkn makanan camtu. jajan lagi sedap :D

15. SIMPAN SATU DIARI

Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan. 
: alahai, ni paling malas. :P

16. TUMPUKAN PERHATIAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS!

Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan. : haha. yg ni mmg buat saya terasa. hadeh =="

17. MEMASAK MAKANAN
Panggang, rebus atau kukus makanan. Hindari minyak atau lemak haiwan. 
: memasak pon saya ta reti =="

19. MEMILIH HIDANGAN
Pilih pinggan yg rata. Letak sayur, the nasi then lauk. Kalo nk tambah, sayur je. Jgn mkn dpan tv coz makin byk mknn ringan yg kamu makan. 
: saya ta suka sayur !!!

20. BERJALAN JALAN SELEPAS MAKAN
Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. 
: saya selalu buat yg ini kat kolej. tp, kat rumah..hampeh =="

21. BERBELANJA
Jgn berbelanja time lapar. 
: mmg la ta pernah tp bila tgk jajan, automatik jadi lapar. =="

22. GERAKKAN PUNGGUNG
Boleh guna hula hoop. macam penari gelek..perut kecil & cantik. 
: macam buang tebiat je buat cmtu kat restoran =="

23. PENGGUNAAN GULA
Kurangkan pengambilan gula coz satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori. 
: saya buat milo, ta penah guna gula. marah org restoran tu sbb die guna gula utk air sirap saya :P

24. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing:-
- Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat. 

: oh, saya selalu buat ini kalau dah lmbat masuk kelas. :P
- Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi, naik tangga untuk beberapa 
tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif. 
: saya naik elevator je :P
- Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam. 

: saya ta pandai berenang ! kalo nk berenam, mesti tenggelam. berat =="
- Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah. 

: err. boleh tak kalo sy ckp sy xde masa? mcm ta logik je =="
- Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha. 

: kakak sy ckp, nnt peha besar mcm peha die. wahaa :D


tips ini sikit & saya ringkaskan. kalo mahu tahu..klik SINI .  :D
& aku tataw laa jadi atau tak petua kurus neh kalo degil tanak buat. pemalas punye budakk. korg doakan aku kurus ok!? :D

- afiqah zairizal -


A F I Q A H Z A I R I Z A L

2 pencinta coklat:

you-know-who said... [Reply]

Same lah kita , nak kurus tapi malas diet :P

AfiqahZ said... [Reply]

haha. yess.. same. sep sep :D